SON DAKİKA
hava
Google News

KIŞIN ARAÇ KULLANIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Son Güncelleme :

06 Aralık 2022 - 12:57

/ 264 views kez okundu.
reklam
KIŞIN ARAÇ KULLANIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
reklam

Kış aylarına girmemizle birlikte soğuyan havalar, taşıtlar için olum etki yaratabiliyor. Kış aylarında araç bakımlarını düzenli bir şekilde yaptırmak gerekiyor.

Kış aylarına girmemizle birlikte soğuyan havalar, taşıtlar için olum etki yaratabiliyor. Kış aylarında araç bakımlarını düzenli bir şekilde yaptırmak gerekiyor. Araç muayenesini aksatmadan yaptırmak, arabanızda var olduğundan haberdar olmadığınız sorunları öğrenmenizi sağlayabilir. Bu sayede gerekli olan onarım uygulamalarını yaptırıp trafiğe daha güvenli bir şekilde çıkabilirsiniz. Kışın araba bakımı, tehditlere karşı daha güvenli olmanızı sağlayacaktır. Kışlık bakım, arabanızın genel olarak kontrol edilmesi ve mevsim şartlarına uygun hale getirilmesidir. Aracınızın motorunu, aküsünü, frenlerini, farlarını, sileceklerini kontrol ettirmenin yanı sıra yağ değişimi, antifriz kontrolü, klima bakımı da kış şartlarına hazır bir araç için kontrol ettirmeniz şeylerdir.

KIŞ LASTİKLERİNİZİ TAKTIRMAYI UNUTMAYIN

Kış aylarında daha kuvvetli bir şekilde yola tutunabilen ve yolu kavrayabilen kış lastikleri, güvenli sürüş için olmazsa olmazlar arasında yer alır. Yol tutuşunu artıran kış lastikleri sayesinde buzlu yollarda daha kısa sürede durabilirsiniz; yani kar lastiği, fren mesafesini kısaltır. Ayrıca karlı günlerde kış lastiğine ek olarak kar zinciri kullanmanız gerektiğini de hatırlatmadan geçmeyelim. Kar zincirleri sayesinde kar ve buzlanma gibi zorlu kış koşullarında daha kolay ve güvenli şekilde yol alabilirsiniz.

KIŞIN ARABA KULLANMAK İÇİN ÖNERİLER

Araca binmeden önce ayakkabılarınızı temizlemek, fren ya da gaz pedalından ayağınızın kaymasının önüne geçebilir. Diğer mevsimlerde olduğu gibi hız sınırını aşmamak kış aylarında da önemli. Fakat yollarda buzlanma gibi durumları göz önüne alırsak hız yapmak kış mevsiminde daha tehlikelidir. Bu nedenle hız yapmamalısınız. Kış mevsiminde daha önemli olan konulardan bir diğeri ise takip mesafesi. Takip mesafesi, normal şartlarda yapılan hızın yarısının metre cinsinden ifadesidir. Örneğin 40 km/s hızla gidiliyorsa araç mesafesi 20 m’dir. Fakat yağmur, kar, buzlanma gibi durumlarda araç mesafesi, hızın metre cinsi olarak bırakılmalıdır. Yani bu örnekteki duruma göre önünüzdeki araçla aranızdaki takip mesafesi 40 m olmalıdır. Kış lastiği kullansanız bile yağmur, kar gibi durumlar aracın yola tutunma seviyesini düşürür. Bu nedenle ani direksiyon hareketleri ve ani fren gibi direksiyon hakimiyetini yitirmenize neden olabilecek hareketler, kış aylarında uzak durmanız gereken uygulamalardan. Aracın patinaj çekmesini önlemek için ise ayağınızı gazdan yavaşça kaldırmalısınız. Araç içi ısı, konforlu bir şekilde sürüş yapmanıza yardımcı olur. Bu nedenle aracınızın içinin ne çok sıcak ne de soğuk olmadığından emin olmalısınız.

Soğuk havalarda aracımızın ilk çalıştırılması esnasında dikkat etmemiz gereken ilk konu aracımızın boş viteste ve ayağımızın debriyajda tam basılı şekilde olması ve öyle çalıştırılması gerekir. Bu aracın şanzıman yükünden kurtulmasını, motorunun daha rahat dönmesini ve kolay çalışmasını sağlar. Aracımız eski tip bir karburatörlü motora sahip ise marşa basma esnasında gaz pedalını pompalayarak veya tam basarak daha kolay çalışmasını sağlayabiliriz. Karburatörlü araçları biraz meşakkatli de olsa akşamdan benzinde bırakmak daha sabah soğuklarında kolay çalışmasına yardımcı olacaktır. Aracımız çalıştıktan sonra 30-60 sn kadar rölantide çalışmasına müsaade edilmelidir.

Kışın kar, buz ve ıslak zemin şartlarında frene basarken çok dikkatli olmak gerekir, yanlış fren en önemli kayma sebebidir. Kesinlikle frene ani ve sert olarak basılmaz, basıldığı taktirde aracımızın kesinlikle kayacağına emin olun. Bazı araçlarda kayma veya kızaklama gibi kontrol dışı durumları bertaraf etmek için abs, vsc, vsa gibi birçok önleyici sistem olmasına rağmen yolda buzlanma varsa bu gibi güvenlik ve önleyici sistemlerin çok işe yaramayacağını bilmemiz gerekir. Aracımız kayma eğilimi gösterecektir. Ama bu sistemlerin olmadığı bir aracımız varsa aracı zapt etmek imkansız hale gelecektir sonucunda kaza kaçınılmaz olur. Medyamızda bu tür görüntüler yeterince mevcuttur. Frene basarken çok yumuşak ve dengeli olarak basmak gerekir, aracın kaymasına ve kızaklamasına mani olacak şekilde,takip mesafesini koruyarak, frene yavaş ve yumuşak bir şekilde basmak şarttır. Çok dik yokuşlar inilirken çok yavaş olunmalıdır, aracımız kesinlikle boşa alınmamalı, aracın vitesini o yokuşu hangi viteste çıkabilirsek o viteste tutmamız, ayağımız frene basarken, tekerleklerin kilitlenmesine mani olacak şekildeve aracı stop ettirmeyecek şekilde en uygun baskı ile lastiklerin çok yavaş şekilde dönmesine müsaade ederek kendimize yolda tutunabilme ve manevra kabiliyeti sağlamak gerekir. Unutulmamalıdır ki kar ve buzda kontrollü dönen teker, kilitlenip duran tekerden iyidir. Aracınızın kaydığını hissederseniz kayma son bulana kadar freni biraz bırakınız. Manevra durumunda frenin bırakılması ve tekerleklerin serbest dönmesisağlanmalıdır. Viraj dönüşlerinde önden çekişli araçlarda çok çok hafif şekilde gaz bile verilirse çekiş olan tekerlekler aracı yolda tutacaktır. Yoksa aracımız kayacak ve düz gitme eğilimi gösterecektir.

Aracımızı hareket ettirirken debriyaj çok yavaş ve dengeli kullanılmalıdır. Aniden debriyaj bırakılmamalı ve birden basılmamalı, sert hareketlerden kaçınılmalıdır. Aracı her durumda patinajdan kurtarmak gerekecektir. Hareket ve kavrama noktasını çok iyi hissetmek bizleri karda ve buzda patinajdan kurtaracak aracımızın rahat hareket etmesini sağlayacaktır. Patinaja tutulan araçlar hem hareket edemez hale gelir hem de kontrol edilemeyecek şekilde eğime göre sağa veya sola savurmaya neden olur. Kesinlikle yokuş inilirken debriyaja tamamen veya kısmen basmayınız, bu aracımızın çekiş olan tekerleklerin hareketini bertaraf eder ve aracımızın arkasının veya ön tarafının yolun durumuna ve eğimine göre kaymasına neden olur. Genellikle önden çekişli araçlarda yokuş aşağı inerken aracın arka tarafının kaymasına neden olur. Unutulmamalıdır ki, aracın viteste olması çekiş halinde aracımızın kontrol kabiliyetini artıracak ve bize manevra ve kazadan kaçabilme imkanı sağlayacaktır.

Kar veya buz üzerinde hareket halinde iken direksiyon manevraları çok önemlidir. Ani direksiyon hareketleri aracın kaymasına neden olur. Ne kadar keskin direksiyon hareketleri yapılırsa o kadar aracın kaymasına sebeptir. Siz birden çevirseniz bile yolda buzlanma veya kar varsa araç düz gidecektir. Çok dikkatli olmak gerekir.

YOLA ÇIKMADAN ÖNCE HAZIRLIKLI OLUN!

Araç kullanırken hareketinizi kısıtlamayacak rahat giysiler tercih edin. Aracınızı terk etmek zorunda kaldığınızda, sizi sıcak tutacak giysiler tercih etmelisiniz. Uzun mesafeli bir yolculuğa çıkacaksanız güzergahınızı önceden planlayınız. Varış noktanız ve tahmini varış süreniz gibi bilgileri bir kişiyle paylaşın. Yola çıkmadan önce hava ve yol koşullarını kontrol ediniz. Seyahatiniz için ekstra süre ayırabilir veya koşullar iyileşene kadar bekleyebilirsiniz. Yerel/bölgesel meteoroloji web sitelerini kontrol etmeniz seyahatiniz ile ilgili kararlar almanıza yardımcı olacaktır.

ARAÇ KAYDIĞINDA KONTROLÜNÜN GERİ KAZANILMASI

Kaygan bir yol yüzeyinde aracın direksiyon hakimiyeti kaybolduğunda patinaj meydana gelir. Patinaj aracın ön, arka veya dört tekerleğinde meydana gelebilir. Patinajların çoğu yol veya trafik koşullarına göre çok hızlı araç kullanılması nedeniyle meydana gelir. Ani veya sert fren yapma, kurbda çok hızlı seyretme veya çok ani bir şekilde hızlanma, aracınızın kaymasına ve hatta yuvarlanmasına yol açabilir. Aracınız kaydığında, direksiyonu kayma yönüne göre yönlendiriniz. Bunun için direksiyonu aracınızın yönlenmesini istediğiniz doğrultuda yönlendiriniz. Ancak, direksiyonu aşırı derecede yönlendirmemeye dikkat ediniz. Aracınız buzlu bir yüzeyde düz doğrultuda kaydığında, boş vitese geçiniz veya debriyaj pedalına basınız.

KIŞIN ARAÇ KULLANIMI – SEYİR HALİNDE UYULMASI GEREKEN KURALLAR

Takip Mesafesi. Kaygan bir yolda durmak daha uzun sürer. Dolayısıyla, önünüzdeki araçla aranızda yeterli mesafe bırakmak önemlidir. Normal sürüş şartlarındaki güvenli takip mesafesi kuralı, iki saniye kuralıdır.

İki Saniye Kuralı: Yolun ilerisinde yer alan yol işareti gibi bir işareti gösterge olarak seçin. Öndeki aracın arka bölümü işareti geçerse, “seksen sekiz, seksen dokuz” şeklinde sayın. Aracınızın ön bölümü işarete ulaşırsa, saymayı bırakın. Eğer işarete “seksen dokuz” sayısını saymadan önce ulaşırsanız, aracı çok yakın bir mesafeden takip ediyorsunuz demektir. Kış aylarında ve özellikle kötü hava koşullarında, iki saniye kuralını iki kere uygulayınız. Karlı Yollar Yol üzerinde bulunan sertleşmiş kar kitlesi buz kadar kaygan veya düz ve yumuşak olabilir. Sulu kar yolların çamurlu olmasına yol açabilir. Yoğun çamur kitlesi aracınızın tekerlek yuvasına yerleşebilir ve direksiyon hakimiyetinize etki edebilir. Araç kullanırken uzağa bakınız, bu şekilde yolunuzun üzerindeki tehlikeleri fark edebilirsiniz ve tepki vermek için yeterli süreniz olur. Sürüşünüzü yol ve hava koşullarına göre ayarlayınız. Yavaşlayınız ve aracınızın kaymasına neden olacak ani direksiyon, fren ve hızlanma hareketlerinden kaçınınız. Karlı yolda araç kullanırken çok dikkatli olunuz.

Buz:

Yol üzerindeki gölge alanlar, köprüler ve üst geçitler soğuk havada daha kısa bir sürede buzlanır ve güneşe maruz kaldıktan sonra da buzun erimesi daha fazla vakit alır. Dolayısıyla, bu kesimlere yaklaşırken dikkatli olunuz. Yol üzerindeki siyah ve parlak şekilde görülen donmuş alanlara karşı dikkatli olunuz. Bu kesimlerde aracınız aniden yoldan çıkabilir. Yavaşlayınız, ayağınızı frenden çekiniz ve aracınız bu kesimden geçerken vitesi boşa alınız veya debriyaja basınız.

Kar ve Çamur Sıçraması

Karlı, ıslak ve çamurlu yollarda, ağır taşıtlar ve otobüsler aracınızın ön camına çamur sıçratabilir ve görüşünüzü engelleyebilir. Aracınızı tedbirli bir şekilde kullanınız ve kar sıçramalarını asgari seviyeye indirmek için yeterli mesafe bırakınız. Görüş Uzaklığı Kar yağışı ve tipi nedeniyle görüş uzaklığının azaldığı ve gün ışığının düşük olduğu ortamlarda sürücülerin görme ve görünme özelliği kritik hale gelmektedir. Görünürlüğün düşük olduğu zamanlarda, aracınızın aydınlatma sistemini tamamen açık tutunuz.

KAR KÜREME ARACININ GEÇİLMESİ SON DERECE TEHLİKELİDİR

Kar küreme aracındaki geniş bıçaklar, kar küreme aracının önüne ve sağına doğru bir metre veya daha uzun bir mesafede açılır ve genellikle sağ şeride doğru yayılır. Kar küreme araçları arkadan bakıldığından daha dar görünür. Düşük küreme hızında bile, toz halindeki kar bir kar bulutu oluşturur ve görüş mesafesini ciddi şekilde azaltır. Kar küreme aracının arkasındaki yol yüzeyi önündeki yol yüzeyine göre daha iyi durumdadır. Kar küreme aracına yaklaştığınızda, aracın şeridi her an değiştirebileceğini göz önünde bulundurarak ekstra mesafe bırakınız. Karşı yönden gelen bir kar küreme aracı ile karşılaştığınızda, yolun orta çizgisinden mümkün olan en güvenli şekilde uzaklaşınız. Kar küreme aracının mavi flaşör ışığını gördüğünüzde, güvenli bir takip mesafesi bırakınız. Kar küreme aracı ile araçların çarpışması sonucu meydana gelen kazalar ölüm ile sonuçlanmaktadır.

Beklenmedik Durumlar

Kara saplandığınızda veya yolda kaldığınızda, panik yapmayınız. Güvenliğiniz ve ısınma koşulları nedeniyle aracınızda kalınız. Yardımın ulaşmasını bekleyiniz. Cep telefonunuz varsa ve cep telefonunuzun kapsama alanında yer aldığı bir bölgedeyseniz, yardım isteyiniz. Yoğun trafiğin yer aldığı bir karayolunda bankette bulunan bir araçtan çıkmak zorunda kalırsanız, eğer mümkünse, trafikten uzak olan kapıyı kullanınız. Aracınızı kardan kurtarmak istediğinizde dikkatli olunuz. Sıkıca giyininiz, karı kürekle yavaşça atınız ve aşırı derecede güç sarf etmeyiniz. Sağlık sorununuz varsa, karı kürekle atmaya veya aracı itmeye teşebbüs etmeyiniz. Giysiler kuru kaldığı sürece, vücut ısısı muhafaza edilir. Kar ve kar yağışı nedeniyle ıslanan giysiler, vücut ısısının tehlikeli bir şekilde düşmesine neden olabilir. Dikkatleri aracınızın üzerine çekmeye çalışın. Acil durum flaşörü, işaret fişeği kullanınız. Motorunuzu tedbirli bir şekilde kullanınız. Egzoz dumanına karşı dikkatli olunuz. Temiz hava almak için rüzgar almayan camlardan birini açınız. Motoru çalıştırmadan önce, egzoz borusunun kar ile kaplanıp kaplanmadığını kontrol etmek amacıyla zaman zaman aracınızı terk ediniz.  Özellikle gece boyu süren kar fırtınası esnasında, yardımın ulaşması zaman alabileceğinden, araçta bir kişinin uyanık kaldığından emin olunuz. Ayaklarınızı, kollarınızı ve ellerinizi hareket ettirerek kan dolaşımını muhafaza ediniz.

Yol ve Hava Koşullarına Karşı Hazırlıklı ve Bilgili Olunuz

Aracınızın kış koşullarına hazır olduğundan emin olunuz. Aracınızda kış acil durum malzeme seti bulundurunuz. KGM adresindeki web sitesini ziyaret ederek, hava ve yol koşulları hakkında bilgi alınız.  Kötü hava koşullarının mevcut olması durumunda, gideceğiniz yere ulaşmak için seyahat planınıza ekstra süre ekleyiniz, seyahatinizi erteleme veya iptal etme seçeneğini göz önünde bulundurunuz. Bir arkadaşınız veya aile üyesine gideceğiniz yeri ve tahmini varış saatinizi bildiriniz. Daima tedbirli olunuz ve yol ve hava koşullarına göre araç kullanınız. Kar mücadele araçlarının flaşör lambalarını izleyiniz. Bu araçlara arkadan yaklaştığınızda yavaşlayınız, araçların arkasında kalınız ve sabırlı olunuz. Bu araçların arasından veya çevresinden geçmeyiniz. KAR KÜREME ARACINIASLA GEÇMEYİNİZ! Acil durum araçları yaklaştığında aracınızı kenara çekiniz.

reklam

YORUM ALANI

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.