Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bakanlığın, SHGM, KGM ve BTK’nın 2023 yılı toplam bütçe ödeneğinin yaklaşık 181,86 milyar TL olarak öngörüldüğünü açıkladı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bakanlığın, SHGM, KGM ve BTK’nın 2023 yılı toplam bütçe ödeneğinin yaklaşık 181,86 milyar TL olarak öngörüldüğünü açıkladı. 2023 yılında demiryolu yatırımlarının payı yüzde 64 olacağını vurgulayan Karaismailoğlu, “Yatırım portföyümüzde 3 bin 342 proje var. Bu projelerimizin toplam büyüklüğü 991 milyar 476 milyon TL. Bu projelerde yaklaşık 447 milyar 595 milyonluk nakdi gerçekleşme sağladık” dedi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda sunum yaptı. Türkiye’nin; 4 saatlik uçuş süresiyle, yaklaşık 1.6 milyar insanın yaşadığı, 43 trilyon 200 milyar dolar Gayri Safi Milli Hasıla’ya sahip ve 11 trilyon dolar ticaret hacmi bulunan 67 ülkenin de merkezi konumunda olduğunu dile getiren Karaismailoğlu, “Bu stratejik konumumuzun bize yüklediği misyon ile ülkemizi; hava, deniz, kara, demiryolları ve haberleşme sektörleri ile entegre, çok modlu taşımacılık altyapısı sunan uluslararası bir merkez haline getiriyoruz. Bu hedefe ulaşabilmek için ortak akılla ürettiğimiz stratejik hamleler yapıyoruz. Sosyo-demografik veriler, arazi kullanım verileri, ulaştırma sistemleri, altyapı ve turizme ilişkin veriler ışığında hazırladığımız Ulaştırma ve Lojistik Ana Planımıza ve Kalkınma Planımızı da dikkate alarak ülkemizin bütünsel ve sürdürülebilir kalkınma hamlelerinin saç ayaklarından biri olmaya devam edeceğiz” diye konuştu.
2053 ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK ANA PLANI İLE ÜLKEMİZİN GELECEĞİNİ PLANLADIK
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak temel faaliyet alanlarının insan, yük ve veri hareketliliğini sağlamak olduğunu kaydeden Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Halihazırdaki ihtiyaçlar, beklentiler ve bunların itici gücü olan hedeflerin yanı sıra açığa çıkmamış ihtiyaçları planlamalarımıza daha fazla dahil ediyor; İnsanımıza hizmet sunmak kadar, coğrafi açıdan kalkınmada eşitliğe destek vermek hedefiyle çalışıyoruz. Hazırladığımız 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı ile ülkemizin geleceğini planladık. Türkiye’nin Ulaştırma ve Lojistik sektörüne ilişkin belirlediğimiz ulaşım vizyonumuz ile vatandaşlarımızın hareketlilik anlamında gereksinimlerini karşılarken; kıtaları, bölgeleri ve kentleri birbirine bağlayacak, ihracat odaklı gelişimi destekleyerek Türkiye’yi uluslararası bir merkez konumuna getirecektir. Ülkemizin altyapı sistemlerini büyük ölçüde tamamladık. Akıllı yollar inşa ettik. Demiryollarında önemli adımlar attık, çok modlu seyahat planlarını teşvik eden düzenlemeler yaptık. Başta hareket kabiliyeti kısıtlı bireylerin erişilebilirliğini merkeze alan hareketliliği destekleyen politikalar ve uygulamaları hayata geçirdik.”
YENİ BİR ULAŞIM ÇAĞINA GİRİYORUZ
Yeni bir ulaşım çağına girildiğini vurgulayan Karaismailoğlu, elektrikli akıllı araçlar ve elektrikli şarj istasyonların yaygın olarak kullanılmaya başlanacağını söyledi. “Akıllı araçlar teknolojisi ile araçların birbirleri arasında ve araçların çevreleriyle veri transferi sağladığı otonom sürüş sistemleri için yeni gelişen mevzuatları oluşturmaya ve altyapımızı hazır hale getirmeye devam edeceğiz” diyen Karaismailoğlu, bundan önce olduğu gibi bundan sonra da ulaşım ve haberleşme sektörlerinin her alandaki gelişmenin ana lokomotifleri olarak 2053’e uzanan yolculukta en önemli dinamikleri olacağını belirtti.
2023 YILINDA DEMİRYOLU YATIRIMLARININ PAYI YÜZDE 64 OLACAK
Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı faaliyet alanlarının tümünün, Türkiye’nin bütünsel kalkınması için gereken altyapının temel ayaklarını oluşturduğunu anlatarak, “Bu sorumluluğumuzun farkında olarak, 2003 yılından bu yana, ulaşım ve iletişim alanında çok büyük ve önemli projeleri 1 trilyon 653 milyar 451 milyon TL yatırım yaparak hayata geçirdik. 20 yıllık dönemde yatırım harcamalarımızda yüzde 60’lik pay ile karayolu birinci sırada yer alıyor. Yıllardır ihmal edilen demiryolu sektörünün ulaştırma yatırımlarındaki payı, iktidarlarımız döneminde sürekli artırıldı. Demiryollarının 2013 yılı yatırımlarındaki payı yüzde 33 iken, 2022 yılında bu oranı yüzde 52‘ye çıkardık. Yatırım planlamalarımıza göre 2023 yılında ise demiryolu yatırımlarının payı yüzde 64 olacak” şeklinde konuştu.
YATIRIM PORTFÖYÜMÜZDE 3 BİN 342 PROJE VAR
Yatırımların daha hızlı tamamlanarak vatandaşların hizmetine sunulabilmesinin son derece önemli olduğunun altını çizen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, o nedenle alternatif finansman kaynaklarını da değerlendirdiklerini ifade etti. Bunun için özel sektörün dinamizmini de harekete geçirdiklerini kaydeden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Böylece toplam 374,7 milyar TL’lik Kamu-Özel İş Birliği projesini başlattık. Söz konusu yatırımların yüzde 83’ü tamamlandı. Yapımı devam eden Kamu Özel Sektör İş Birliği projeleri ile 63,7 milyar TL daha yatırımı ülkemize kazandırmayı hedefliyoruz. Yatırım portföyümüzde 3 bin 342 proje var. Bu projelerimizin toplam büyüklüğü 991 milyar 476 milyon TL. Bu projelerde yaklaşık 447 milyar 595 milyonluk nakdi gerçekleşme sağladık. Ülke sathında yaklaşık 5000 şantiyede ve hizmet noktasında 700 bini aşan çalışma arkadaşımız ile ülkemize özveri ile hizmet ve eser üretiyoruz” ifadelerini kullandı.
HABERLEŞME SEKTÖRÜNÜN BÜYÜKLÜĞÜ 266 MİLYAR TL’YE ERİŞTİ
Haberleşme sektörünün sektör büyüklüğünün geçen yıl, bir önceki yıla göre yüzde 41 artarak yaklaşık 266 milyar TL’ye eriştiğini dile getiren Karaismailoğlu, mobil abone sayısının yaklaşık 91 milyon seviyesine ulaştığını bildirdi. 4.5G hizmetinden faydalanan abone sayısının 83,4 milyonu aştığının altını çizen Karaismailoğlu, 2003 yılında 23 bin olan geniş bant abone sayısının bugün 91,3 milyonu bulduğunu söyledi. Ulusal Siber Olaylara Müdahale Merkezi (USOM) ve Siber Olaylara Müdahale Ekipleri ile (SOME) Siber olaylara 7/24 müdahale edildiğinin altını çizen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Kamu, özel sektör, sivil toplum kuruluşları ve üniversitelerle iş birliği içinde ‘Ulusal Siber Güvenlik Stratejisi ve Eylem Planını (2020-2023)’ hazırlandık. Kamu kurumları arasındaki veri trafiğinin daha güvenli yapılabilmesi amacıyla kamuya özel sanal bir ağ olan KamuNet’i kurduk. Kamu kurumları arasında 1300’den fazla hizmet, KamuNet üzerinden sağlanıyor. Evrensel hizmet projeleri ile 2 bin 575 yerleşim yerine 4,5G hizmeti götürdük. Ayrıca tamamen yerli ve milli imkanlarla yapılan çalışmalar neticesinde ULAK 4.5G baz istasyonunu geliştirdik. Yüzde 40’ı yerli baz istasyonumuz ULAK’tır.
Yine kırsal bölgelerde 2 bin 97 yerleşim yerine sabit ses ve internet hizmeti için Bakanlık olarak altyapılarımızı kurduk. Bunlara ilave olarak; yeni 930 yerleşim yerine mobil genişbant internet hizmetinin sunulmasına yönelik çalışmalarımız devam etmektedir. Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Haberleşme Şebekesi Projesi ile 5G altyapısında ihtiyaç duyulan, anteninden çekirdek şebekesine kadar tüm ürünlerin, yerli ve millî imkânlarla geliştiriliyoruz” ifadelerini kullandı.
E-DEVLET KAPISINI KULLANAN KİŞİ SAYISI 60 MİLYONU AŞTI
Vatandaşların daha şeffaf bir şekilde kamu hizmetinden faydalanmasına katkı sağlayan E-Devlet Kapısı ile 890 kurumun 6 bin 718 hizmetini vatandaşlara elektronik ortamda sunulduğunu aktaran Karaismailoğlu, E-Devlet kapısını kullanan kişi sayısının 60 milyonu aştığını duyurdu. “Vatandaşlarımız artık kamu binalarına gitmeden sadece tek tıkla, birçok hizmete kolaylıkla erişebiliyor” diyen Karaismailoğlu, sadece ikametgah belgesi sorgulama ile 2022 yılı ilk 8 ayında toplam 651 milyon TL tasarruf sağlandığına işaret etti.
TÜRKSAT 6A’YI 2023 YILI SON ÇEYREĞİNDE UZAYA FIRLATMAYI PLANLIYORUZ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, ulaşım sistemini akıllı hale getirme çalışmalarının da sürdüğünün altını çizerek, “İnsan ve Çevre Odaklı Ulaşım Sistemi kurmak üzere Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgemiz doğrultusunda; AUS altyapısının geliştirilmesi, sürdürülebilir akıllı hareketliliğin sağlanması, yol ve sürüş güvenliğinin sağlanması, yaşanabilir çevre ve bilinçli toplum oluşturulması, veri paylaşımı ve güvenliğinin sağlanması olarak 5 stratejik amaca yönelik çalışmalarımız devam ediyor. 182 yıllık tecrübesi ile tarihimizin önemli miraslarından PTT, güçlü kadrosu ile hizmetlerini vatandaşlarımıza ekonomik, hızlı, güvenli ve kaliteli bir şekilde sunuyor. Türkiye Kart Projesi ile ülke genelinde tüm toplu ulaşım araçlarında kullanılabilecek bir ulusal e-ödeme kart sisteminin geliştirilmesi sayesinde tek bir kart ile ulaşım, para transferi, alışveriş gibi ihtiyaçların karşılanmasını amaçlıyoruz. Uydu haberleşme hizmetleri; dışa bağımlı olmadan, kesintisiz ve güvenli bir şekilde sağlanıyor. Türksat 5A’yı 8 Ocak 2021 tarihinde uzaya göndererek, 28 Haziran 2021 tarihinde hizmete aldık. 5B de 19 Aralık 2021’de SpaceX Falcon 9 roketiyle uzaya fırlattık ve 14 Haziran 2022 tarihinde hizmete aldık. Türkiye’nin en büyük Ar-Ge projelerinden biri Yerli Haberleşme Uydusu Türksat 6A’yı da 2023 yılı son çeyreğinde uzaya fırlatmayı planlıyoruz” diye konuştu.
HAVALİMANLARI TOPLAM YOLCU TRAFİĞİ SIRALAMASINDA AVRUPA ÜLKELERİ İÇERİSİNDE 2’NCİYİZ
Dünyanın Transit Merkezi olabilecek potansiyele sahip olan Türkiye’de, bu avantajı değerlendirmek için 2002’den bu yana havacılık politikası çerçevesinde etkili çalışmalar yürüttüklerini kaydeden Karaismailoğlu, havacılığa yapılan yatırımlar ve bu alandaki düzenlemeler sayesinde Türkiye’nin, dünya ortalamasının üzerinde büyüme performansı gösterdiğini dile getirdi. Havacılıktaki gelişmelerin göstergelere de yansıdığının altını çizen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Ülkemiz, Avrupa ve Dünya havalimanları toplam yolcu trafiği sıralamasında; Dünya’da 6’ıncı sıraya; Avrupa ülkeleri içerisinde 2’nci sıraya yükseldi. Türk Sivil Havacılığındaki gelişim sayesinde dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülkelerin başında yer alıyoruz. 2003 yılında 50 ülke ile 60 noktaya uçuş gerçekleştiriliyorken, bugün 130 ülkede 341 noktaya ulaştık.
BÖLÜNMÜŞ YOLLAR SAYESİNDE YILLIK YAKLAŞIK 55 MİLYAR TL TASARRUF SAĞLIYORUZ
Karayolu için belirlenen politikalar çerçevesinde yatırım ve faaliyetleri yaptıklarını, projeleri hızla tamamladıklarını anlatan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, yolları daha güvenli ve konforlu hale getirdiklerini söyledi. Türkiye’nin zor coğrafi koşullarını tüneller, köprüler ve viyadüklerle aştıklarını aktaran Karaismailoğlu, bölünmüş yol uzunluğunu 28 bin 816 kilometrenin üzerine çıkardıklarını kaydetti. 3 bin 665 kilometre bölünmüş yol inşaatının da devam ettiğini belirten Karaismailoğlu, “Böylece; trafik güvenliğini artırarak kazalardaki ölüm oranını düşürdük, taşıt işletme giderlerinde tasarruf sağladık, seyahat konforunu artırdık ve süresini kısalttık. Ortalama hızı ise 40 kilometreden 88 kilometreye çıkardık. 2003-2021 yılları arasında araç sayısı 8 milyondan 26 milyona çıkarken, altyapı geliştirme çalışmalarımız sayesinde can kaybını yüzde 80 düzeyinde azalttık. Yapılan yatırımlar trafiğin akıcı bir şekilde devamını, dolayısıyla ülkenin ticari ve sosyal hayatının sürdürülebilirliğini temin ediyor. Çalışmalarımızın somut olumlu çıktılarını da görüyoruz. Trafik hacmindeki yükseliş karşısında sağladığımız tasarruf da artıyor. 28 bin 816 kilometre bölünmüş yol sayesinde yıllık yaklaşık 55 milyar TL tasarruf sağlıyoruz. Yaklaşık yılda 5 milyon ton daha az CO2 emisyonu gerçekleşiyor. İş gücünden ise yaklaşık 670 milyon saat, bir başka deyişle yıllık 27 milyar 293 milyon TL tasarruf ediyoruz” ifadelerini kullandı.
PROJELERİMİZ ESER SİYASETİNİN EN ÖNEMLİ ÇIKTILARINDANDIR
Türkiye’nin dört bir yanında her gün bir yenisi eklenilen projelerin eser siyasetinin en önemli çıktılarından olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, önemli projelerden 163 kilometrelik Aydın-Denizli Otoyolu Projesini de hayata geçirdiklerini söyledi. Karaismailoğlu, “Yaptığımız otoyol, bölünmüş yol, BSK ve diğer çalışmaların yanında önemli bir konu da fiziki ve geometrik iyileştirmelerdir. Yol güvenliği ve kesintisiz ulaşım için gerçekleştirdiğimiz çalışmalar da araç filomuzu sürekli yeniliyor, vatandaşlarımızın 7/24 güvenli ulaşımını sağlamak için özverili bir çalışma gerçekleştiriyoruz. Kısa bir zaman sonra otonom araçlarla yollarda seyretmeye başlayacağız. Biz de ulaşım planlamamızı ortaya çıkan ve gelişen teknolojik gelişmelere göre şekillendiriyoruz. U-ETDS Projesi ile Ülkemizde karayolu taşıma faaliyetinde bulunan firmaların yaptıkları faaliyetlerin anlık olarak elektronik bir şekilde takip edilebilmesi ve kayıt altına alınabilmesi sağlandı” dedi.
YATIRIMLARIMIZIN GSYH’YA 548,5 MİLYAR DOLARLIK ETKİSİ OLDU
2003-2021 yılları arasında yapılan 183,7 milyar dolarlık yatırımların; yatırım ve faaliyet dönemindeki ekonomik etkileri ile faaliyet dönemindeki tasarruf etkilerini de paylaşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“2003- 2021 yılları arasında bu yatırımların Gayri Safi Yurtiçi Hasılaya toplam 548,5 milyar dolar ve üretime 1 trilyon 139 milyar dolarlık etkisi oldu. Bu yatırımların toplam istihdama etkisi de yıllık ortalama 995 bin kişi olarak gerçekleşti. Yatırımlarımız sayesinde ülkemizin hem beşeri hem de maddi kaynaklarının verimli kullanılması sonucu yılda 28 milyar dolar tasarruf elde edilmektedir. Emniyetli ulaşım altyapıları ile ölümlü kazaların azalması sayesinde yılda ortalama 13 bin 100 hayat kurtardık. Ulaştırma ve altyapı yatırımları, Türkiye gibi hızlı gelişen, büyüyen bir ekonominin temelini oluştururlar. Biz açılışını yaptığımız her proje ile gurur duyduk ama asla bununla yetinmedik. 10 yıllar sonrasını planladık. Halkımıza hep daha iyisini, daha faydalısı sunmak için çalıştık. Bu rakamlar da sağladığımız faydanın ispatıdır. Avrupa’yı 2050 yılında iklim-nötr ilk kıta haline getirmeyi hedefleyen Yeşil Mutabakat’a yönelik Ulusal Yeşil Mutabakat Eylem planı çerçevesinde, sürdürülebilir ve akıllı taşımacılık, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamaları ile demir yolu taşımacılığının daha da geliştirilmesini hedefliyoruz. Türkiye yüzyılının yapı taşını oluşturan ulaştırma sektörü; lojistik, dijitalleşme ve mobilite odağında. Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde ‘Güçlü, Büyük Türkiye’ hedefine ulaşacaktır.” Türkiye’nin adını dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına yazdırmak için; karayolu, demiryolu, deniz yolu, hava yolu ve haberleşme sektörleri Master Planları çerçevesinde kısa (2023), orta(2035) ve uzun(2053) vadede belirledikleri çalışmaları sürdüreceklerini vurgulayan Karaismailoğlu, karayolu sektöründe: çevresel etkileri azaltan, enerji verimliliğini artıran, tarihi ve kültürel varlıkları koruyan sektörel bir yapı inşa ettiklerini aktardı. 2053 hedef yılına gelindiğinde taşınan yük miktarı artmasına karşın, karayolunun yıllık yük taşımacılığı payının yüzde 72’den yüzde 57’ye düşeceğinin altını çizen Karaismailoğlu, “Akıllı ve otonom teknolojiler ile donatılmış, hızlı, emniyetli yol altyapısı ile kaza oranları daha da azaltılacak, Karayollarında fosil yakıt yerine elektrikli ve alternatif enerji kullanımı daha da artacaktır. 2053 yılına kadar otoyol uzunluğunu 8 bin 325 kilometreye, bölünmüş yol uzunluğunu 38 bin 60 kilometreye ulaştıracağız” ifadelerini kullandı.
LOJİSTİK MERKEZLERİN DEMİRYOLU ENTEGRASYONLARINI HAYATA GEÇİRECEĞİZ
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı çalışmaları kapsamında; hatların tamamını elektrikli ve sinyalli hale getireceklerini, demiryolunda enerji verimliliğini artıracaklarını, hızlı tren ağını yurt genelinde yaygınlaştıracaklarını belirten Karaismailoğlu, Lojistik merkezlerin demiryolu entegrasyonlarını hayata geçireceklerini dile getirdi. Erzincan’a da kısa süre içerisinde gelmesi planlanan hızlı trewn hakkında da konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “2053 hedef yılına geldiğimizde; hızlı tren bağlantısına sahip olan il sayısı 8’den 52’ye yükselecek; yıllık yolcu taşımacılığı 19,5 milyondan 269,8 milyona çıkacak. Yıllık yük taşımacılığı 55 milyon tondan 448 milyon tona ulaşacak. Sürdürülebilir, serbestleşen, ekonomik olarak karlı, demiryolu sektörü gelişecek. Sektördeki değişen mega trendlerle uyumlu ve sektör dinamiklerini esas alan demiryolu altyapısı oluşturulacak. Toplam enerji ihtiyacının %35’i yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılanacaktır. Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’na göre ülkemizde mevcut 13 bin 128 kilometre olan demiryolu hat uzunluğumuzu, 2053 yılına kadar 28 bin 590 kilometre çıkartmayı planlıyoruz” değerlendirmesinde bulundu.