SON DAKİKA
hava
Google News

CUMHURBAŞKANI YARDIMCISI YILMAZ TESK’İ ZİYARET ETTİ

Son Güncelleme :

13 Ağustos 2024 - 12:20

/ 125 views kez okundu.
reklam
CUMHURBAŞKANI YARDIMCISI YILMAZ TESK’İ ZİYARET ETTİ
reklam

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanı İbrahim Şenel, Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu Genel Merkezini ve Başkanı Bendevi Palandöken’i ziyaret etti. Ziyarette Erzincan Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği Başkanı Bedir Limon’da yer aldı. Ziyarette Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanvekilleri Antalya ESOB Başkanı Adlıhan Dere, Diyarbakır ESOB Başkanı Alican Ebedinoğlu ve Türkiye Fırıncılar Federasyonu Başkanı Halil İbrahim Balcı, Yönetim Kurulu Üyeleri Fevzi Apaydın, Balıkesir ESOB Başkanı Fehmi Erdem, Erzincan ESOB Başkanı Bedir Limon, Kocaeli ESOB Başkanı Kadir Durmuş, Rize ESOB Başkanı Güven Aksoy, Kahramanmaraş ESOB Başkanı Ahmet Kuybu, Malatya ESOB Başkanı Şevket Keskin, Hakkâri ESOB Başkanı Muharrem Tekin, Çankırı ESOB Başkanı Osman Karadeniz, Siirt ESOB Başkanı Cemal Koyuncu ile Denetim Kurulu Üyeleri Bahamettin Öztürk, Şevket Memirler, Bayram Karakaş ve Ahmet Aydan ile İstanbul ESOB Başkanı Faik Yılmaz, İzmir ESOB Başkanı Yalçın Ata, Bursa ESOB Başkanı Fahrettin Bilgit hazır bulundu. TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken tarafından Cumhurbaşkanı Cevdet Yılmaz’a sunulan dosyadaki 28 maddeden oluşan talepler şu şekilde:

1- PERAKENDE TİCARET YASASI YENİDEN DÜZENLENMELİ

AVM’ler, zincir mağazalar ve büyük mağazalar ülkemizde faaliyet gösteren birçok esnaf ve sanatkâr meslek dalını olumsuz etkilemekte, yarattıkları haksız rekabet ortamı nedeniyle esnaf ve sanatkâr işyerlerinin kapanmasına neden olmaktadır. Bu sorunların giderilmesi amacıyla 2015 yılında çıkarılan 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun beklentileri tam olarak karşılamamaktadır

2- ESNAF VE SANATKÂR OLMA HADLERİ YÜKSELTİLMELİ

2024 yılı esnaf ve sanatkâr hadleri aşağıdaki gibidir.

Yıllık Alım Tutarı: 1400.000,00 TL./2 =700.000 x 6 = 4.200.000,00 TL.

Yıllık Satış Tutarı: 2.000.000,00TL./2 = 1.000.000 x 6 = 6.000.000,00 TL.

Bu hadler günümüz koşullarında çok düşük kalmakta olup, 2007 yılında kabul edilen “Esnaf ve Sanatkâr İle Tacir ve Sanayicinin Ayrılmasına İlişkin Bakanlar Kurulu Karının” Cumhurbaşkanı Hükümet Sistemine göre göre yeniden düzenlenerek revize edilmesi gerekmektedir.

3- DEFTER TUTMA HADLERİ YENİDEN BELİRLENMELİ

Tütün ve tütün mamulleri, çay ve şeker gibi fiyatı yüksek ancak kâr oranı düşük ürünleri satan basit usuldeki esnafımızın, basit usulden yararlanabilmeleri için özel bir düzenleme ile basit usulün özel şartlarında yazılı tutarlar, bu ürünler için 3 katı oranında uygulanmaktadır. Diğer taraftan, aynı sorun defter tutma hadleri için de geçerlidir.

4- BAĞ-KUR İLE SSK PRİM GÜN SAYISI EŞİTLENMELİ.

Bilindiği üzere; sosyal güvenlik reformu ile prim ödeme gün sayısı, 4a’lı sigortalılar için 7.200, 4b’li ve 4c’li sigortalılar için 9.000 gün olarak belirlenmiştir. Bu sigortalılar içinde 4c’li sigortalılar iş güvencesi en yüksek olan sigortalılardır ve 9000 günlük prim ödeme gün sayısı onlar açısından normal görülmektedir. Çalışma güvencesi ve ihtimali en düşük olan da hizmet akdine tabi olarak çalışan 4a’lılar için öngörülen 7.200 prim günü ise makul düzeydedir. 4b’liler ise muhtarlar, kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar ile tarımsal faaliyette bulunanlardan oluşmakta olup, bu kapsamında çalışanların iş güvencesinin devlet memurları ile bir olduğunu düşünmek mümkün değildir

5- ESNAFIMIZA GERİYE DÖNÜK BORÇLANMA HAKKI VERİLMELİ

5510 sayılı Kanunun Geçici 8. maddesi ile 04/10/2000 tarihi ile 01/10/2008 tarihleri arasında vergi mükellefiyeti bulunmak kaydıyla sigortalının 01/10/2008 tarihinden itibaren 6 ay içinde talepte bulunması halinde 04/10/2000 – 01/10/2008 tarihleri arasındaki hizmet süresini borçlanması hakkı verilmiştir. Geriye dönük borçlanma hakkından haberdar olmamaları ya da maddi olarak imkânları bulunmaması sebebiyle yararlanamamış olan esnaf ve sanatkârlarımıza benzer bir hak tanınması Konfederasyonumuza yapılan yazılı ve sözlü başvurularla ısrarlı şekilde talep edilmektedir.

6- EMEKLİLİKTE PRİM ÖDEME GÜN SAYISINI DOLDURUP YAŞI BEKLEYEN BAĞKURLULARIN PRİM ÖDEMELERİ İSTEĞE BAĞLI HALE GETİRİLMELİ.

Prim gün sayısını tamamladığı halde prim ödemeye devam etme zorunluluğu Sosyal Güvenlik Kurumuna gelir sağlamakla birlikte devam etmek istemeyen sigortalılar açısından bir külfet olarak karşımıza çıkmaktadır. Ödenemeyen primlerden dolayı sosyal güvenlik sistemimizin aksayan yönü olan 4b sigortalılarına ekstra yük yüklememek için, prim gün sayısını dolduran sigortalılara prim ödemeye devam etmeyi isteğe bağlı hale getirmek gerekmektedir. Böylece ödeme zorluğu yaşayan sigortalılar bir giderden kurtulacaktır.

7- EYT KAPSAMINDA EMEKLİ ÇALIŞTIRANLARA DESTEK DEVAM ETMELİ

Son torba yasa ile birlikte emekli çalıştıran işverenlere sağlanan 5 puanlık sosyal güvenlik destek prim desteğinin sona erdirilmesi hem emeklileri hem de dükkânında emekli usta çalıştıran esnafımızı zor durumda bırakacaktır.

  1. POS KOMİSYON ORANLARI DÜŞÜRÜLMELİ.

Bankaların pos cihazlarında %4 oranında yüksek komisyon kesintileri uygulaması, 45 gün sonra ödemenin alınması büfeci ve kuruyemişçi esnafımızın sattıkları ürünleri yerine koymadan büyük zorluk yaşatmaktadır. Artan maliyetlerin karşısında komisyon oranlarının düşürülmelidir.

7.ÇIRAKLARA GERİYE DÖNÜK BORÇLANMA HAKKI VERİLMELİ

24/04/1987 tarihli ve 19440 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “506 Sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa Bir Ek Geçici Madde Eklenmesi Hakkında Kanun” ile bu Kanuna tabi olarak çalışan veya isteğe bağlı sigortaya yahut topluluk sigortasına prim ödemekte olan sigortalılardan; kamu kurum ve kuruluşları ile askeri işyerlerinde kurulmuş olan resmî nitelikteki çıraklık okullarına çıraklık mukavelesi ile giren ve okullarını başarı ile bitirenlerin çırak okullarında 5.7.1977 tarihinden önce geçen başarılı eğitim ve öğrenim sürelerini, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde yazılı talepte bulunmaları halinde ve bu Kanunun 78 inci maddesi ile belirlenen prime esas kazancın alt sınırının talep tarihindeki tutarı üzerinden hesaplanacak malullük, yaşlılık ve olum sigortaları primlerinin tamamını 2 yıl içinde ödemeleri şartı ile borçlandırılmalarına olanak sağlanmıştır.

  1. MESLEKİ FAALİYET BEGELESİ MUTLAKA İSTENMELİ

5362 sayılı Kanunun amir hükmü olarak, gerek iş ve işlemlerde uygulamada birliğin sağlanması gerekse ülkemize özgü en önemli sorunlardan biri olan kaçakçılık ve özellikle kayıt dışı çalışmanın önlenmesi bakımından, yetkili Tarım ve Orman Bakanlığı İl ve İlçe Müdürlüklerince, satış belgesi alma/yenileme başvurusunda bulunan esnaflardan mesleki faaliyet belgesi istenilmesi hem yasal düzenlemeler bakımından zorunlu hem de açıklanan amaçlara ulaşmak açısından gereklidir.

9- 5362 SAYILI ESNAF VE SANATKÂRLAR MESLEK KURULUŞLARI KANUNU YENİDEN DÜZENLENMELİ

5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun uygulanmasında pek çok sorunla karşılaşılmaktadır. Anayasa ile sağlanan teminatlarını pekiştirmek ve günümüz dünyasının değişen şartları ve baş döndürücü gelişmeleri paralelinde örgütlenmelerini, gelişmelerini ve temsil edilmelerini temin etmek maksadıyla ve Kanunun eksik, aksayan yönlerinin yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. 5362 sayılı Kanun kapsamında teşkilat yapısını güçlendirecek ve uygulamadan kaynaklanan sorunları çözecek gerekli yasal değişiklikler yapılmalıdır.

10- ESNAF VE SANATKÂR TANIMI YENİLENMELİ

5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununda esnaf ve sanatkar tanımı yapılmaktadır. Ancak bu tanım günümüz ekonomik gelişmeleri ile uyumlu değildir, esnafı dar bir alana hapsetmektedir. Günümüzün serbest ticaret ortamında esnafın gelişmesine engel olmaktadır, dolayısıyla ihtiyacı karşılamamaktadır.

11- TÜM ESNAF VE SANATKÂRLAR AİLELERİ İLE BİRLİKTE SAĞLIK HİZMETLERİNDEN YARARLANMALI

Öncelikli talebimiz, sağlık hizmetinden prim borcu olup olmamasına bakılmaksızın tüm esnaf ve sanatkârlarımız ile ailelerinin yararlanabilmesidir. Ancak bunun mümkün olmaması halinde, 60 günlük bu sürenin en azından 180 güne çıkarılması büyük önem arz etmektedir.

12- ESNAF VE SANATKÂRLAR GEÇİCİ İŞ GÖREMEZLİK ÖDENEĞİ ALABİLMELİ

4/b kapsamındaki esnaf ve sanatkârlar sadece iş kazası, meslek hastalığı veya analık halinde ve her türlü prim borçlarının ödenmiş olması şartıyla, yalnızca yatarak tedavi süresince veya yatarak tedavi sonrası bu tedavinin gereği olarak istirahat raporu aldıkları sürede Geçici İş Göremezlik ödeneği alabilmektedirler.

13- KİRA STOPAJI KALDIRILMALI

Günümüz ekonomik koşullarında ve teknolojik imkânlarında işyeri kiralarında stopaj uygulamasının gerekçesi kalmamıştır. Bu nedenle, bu haksız vergi uygulamasının kaldırılması halinde, vergi yükünün gerçekte geliri elde edenlerin üzerinde kalmasını sağlanacak ve hiç kimse bir başkasının elde ettiği gelirin vergisini ödemek zorunda kalmayacaktır.

14- TİCARİ ARAÇLARA ÖTV VE KDV İNDİRİM YAPILMALI

Daha önce 2016 yılında bir defaya mahsus olarak ticari aracını yenilemek isteyen esnafımız için getirilen ÖTV muafiyetinden o dönemde birçok esnafımız yararlanamamıştı. Yük ve yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan esnafımızın işyeri sayılan ticari araçların zorunlu olarak değişiminin yapılması gerektiğinden belirli koşulları taşıyan esnafımızın 5 yıl içinde değiştirdiği araçlarından ÖTV ve KDV alınmaması, bu sektördeki esnafımızın sorunlarını büyük ölçüde çözecektir.

15- AKARYAKIT VERGİLERİNDE İNİDİRİME GİDİLMELİ

Benzin ve motorin fiyatlarının yüksek oluşu, ulaşım sektöründe gerek hizmet alanlar, gerekse ticari faaliyette bulunanlar açısından olumsuz etkilere neden olmaktadır. Meyve sebzeden mobilyaya kadar birçok üründe nakliye ücretlerine bağlı olarak olağanüstü oranlarda fiyat artışı gözlenmektedir. Bu artış, yüksek enflasyonun da en büyük nedenidir. Benzin ve motorindeki ÖTV teşviği, kara yoluyla şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan işletmeleri dahi hava yolu şirketleriyle rekabet edemez bir noktaya getirmiştir.

16- İŞE BAŞLAMA VE BIRAKMADA BÜROKRASİ AZALTILMALI

İşe başlama ve işi bırakmada tek durak uygulamasına geçilmeli ve esnaf ve sanatkârların işe başlama ve işi bırakma sırasında yerine getirmekle yükümlü oldukları mali ödevler, ilgili sicil müdürlüklerince gerçekleştirilmelidir.

17- TİCARİ ARAÇLARA ÖZEL BİR MUAYENE SİSTEMİ GELİŞTİRİLMELİ

Bu yıl otomobil, minibüs ve kamyonet gibi araçların muayene ücretleri artmıştır. Bu meblağlar günümüz ekonomik koşullarında vatandaşın ve esnafın belini bükmektedir. Özel araçlar en az 2 yılda bir, ticari araçlar için ise her yıl yapılan araç muayene ücretleri sürücülere büyük bir külfet getirmektedir. Bunun için ticari araçlara özel bir muayene sistemi oluşturulmalı. Ayrıca ticari araç sahiplerine belirli avantajlar ve indirimler sağlanarak, onların maliyet yükü hafifletilmelidir.

18- ARAÇ MUAYENELERİNDE KREDİ KARTI İLE YAPILAN ÖDEMELERDEN KOMİSYON ALINMAMALI

Her yıl yükselen araç muayene ücretleri vatandaşın cebini zorlayınca talepler doğrultusunda artık kredi kartı ile ödenebilmektedir. Ancak kredi kartı ile yapılan ödemelerde “Kredi kartı tahsilat farkı’’ adı altında yaklaşık 100 TL’lik bir ek ücret alınmaktadır. Kredi kartı tahsilatı farkının vatandaştan tahsil edilmesi adil bir hizmet anlayışıyla bağdaşmamakta vatandaşa zorluk çıkarılmaktadır.

19- SİGARA SATIŞ KAR ORANLARI DÜZELTİLMELİ

Sigaranın perakende satış kar oranında yaşanan düşüşlerin önüne geçmek amacıyla, mevzuat değişikliği yapılarak, bu alanda faaliyet gösteren esnafımızın kar oranı hesabında asgari oran uygulamasına gidilmelidir.

20- HURDA ARAÇ TEŞVİK PROGRAMI YENİDEN HAYATA GEÇİRİLMELİ

Hurda ve yaşlı araçlar çevresel sorunlara yol açmakta, kara duman salınımı ve egzoz emisyon değerleri çevre ve insan sağlığı üzerinde olumsuz etkiler yaratmaktadır.  Araçların yaşlarına yönelik bir teşvik programı yeniden uygulanmalıdır. Özellikle 15 yaş ve üzeri araçlar hurdaya ayrılması ve ekonomiye kazandırılması ile hem çevre kirliliği azalacak hem de sıfır araç satışları artacaktır.

21- .ULAŞIM SEKTÖRÜNDE ÜCRET TARİFELERİ ESNAF VE SANATKÂRLAR ODALARINCA BELİRLENMELİ

Şoförler ve otomobilciler odalarına kayıtlı esnaf ve sanatkârların ücret tarifelerinin de, kayıtlı bulundukları odalarca hazırlanması gerektiği halde uygulamada 13/07/2005 tarihli ve 25874 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5393 sayılı Belediye Kanununun 15’inci maddesinin (p) bendinde; “Kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek.” belediyenin görev ve yetkileri arasında düzenlendiğinden, birçok yerde belediyeler tarafından sonraki tarihli kanun olan Belediye Kanununun uygulanması gerektiği belirtilerek, esnaf ve sanatkârlar odalarının ücret tarifesi verme yetkisi ellerinden alınmaya çalışılmaktadır.

22- ESNAFIMIZ KREDİ GARANTİ FONU TEMİNATLARINDAN DAHA ETKİN YARARLANMALI

Esnaf ve sanatkârların en önemli problemlerinden biri krediye ulaşamamaktır. Kredi temini önündeki en önemli engellerden biri ise teminat sorunudur. Kuruluş amacı küçük ve orta ölçekli işletmelerin finans temininde karşılaştıkları teminat sorununu çözerek bu işletmelerin ekonomiye sağladıkları katkının arttırılması olan Kredi Garanti Fonundan esnaf ve sanatkârlar çok düşük seviyede yararlanabilmektedir.

23-TÜM ESNAFIMIZ KOSGEB DESTEKLERİNDEN YARARLANABİLMELİ

Kahvehane, çay ocağı ve emlakçı esnafı KOSGEB desteklerinden yararlanamamaktadır. Bakanlar Kurulu Kararında değişiklik yapılarak, tüm esnaf ve sanatkârların KOSGEB desteklerinden yararlanabilmesi sağlanmalıdır.

24- TÜRK STANDARTLARI ENSTİTÜSÜ GENEL KURUL VE YÖNETİM KURULUNDA TESK’E YER VERİLMELİDİR

Esnaf ve sanatkârlarımız için son derece önem arz eden bu konuya açıklık getirilmesi bakımından Türk Standartları Enstitüsü Genel Kurulunda ve Yönetim Kurulunda Konfederasyonumuza da temsil imkânı sağlanmalıdır.

29- BİR KAMU BANKASI YÖNETİM KURULUNDA ESNAF VE SANATKÂR KESİMİ TEMSİL EDİLMELİDİR

Esnaf ve sanatkârın bankası olarak kurulan Kamu Bankası Yönetim Kurulunda esnaf ve sanatkâr kesimi temsil edilmemektedir. Bu temsil eksikliği, esnaf ve sanatkâr kesimine kullandırılacak kaynakların verimliliğinin sağlanmasına engel olmakta ve aynı zamanda bankanın kuruluş amacına da aykırılık olarak değerlendirilmektedir. Esnaf ve sanatkâr kesiminin, kendisini finanse etmek üzere kurulan Kamu Bankasının Yönetim Kurulunda temsili sağlanmalıdır.

26-.KALKINMA AJANSLARININ YÖNETİM KURULLARINDA ESNAF VE SANATKÂR KESİMİNİN TEMSİLİNE İMKÂN VERİLMELİ

Esnaf ve sanatkâr kesiminin de kalkınma ajanslarının yönetim kurulunda temsil edilmesini teminen Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanun’un 10’uncu maddesinde değişiklik yapılarak Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliklerinin Kalkınma Ajanslarının Yönetim Kurulunda yer alması sağlanmalıdır.

27 – TEŞKİLAT MENSUPLARINA YEŞİL PASAPORT VERİLMELİ

Esnaf ve Sanatkâr teşkilat mensuplarının yeşil pasaport almaları yönünde gerekli yasal düzenleme yapılmalı.

28- CİROYA GÖRE HARÇ ÜCRETLERİ ALINMALI

TABDK Harçları yapılan ciroya göre yeniden düzenlenmeli yani az ciro yapandan az çok ciro yapandan çok harç ücreti alınmalı.

reklam

YORUM ALANI

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.