Erzincan Lisesi 2022 yılı 9. Destekleme Programı TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarının açılışı yapıldı. Fuarda öğrenciler tarafından hazırlanan birbirinden farklı projeler sergilendi. Projeler büyük ilgi gördü.
Erzincan Lisesi 2022 yılı 9. Destekleme Programı TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarının açılışı yapıldı. Fuar açılışına İl Millî Eğitim Müdürü Aziz GÜN, İl MEM Şube Müdürlerinden Hüseyin EROL, Abdulvahap TERECE, Hasan GÜNEŞ, Fikret AYAZ, Turgut ÇAKMAK, Celalettin Armağan TARBA, Milli Eğitim Müfettişi Selahattin KARAMAN, Milli Eğitim Müdür yardımcıları Murat DEMİR, Serhat ALBAYRAK, TÜBİTAK İl Koordinatörü, Okul Aile Birliği Başkanı Mustafa Çağatay ÇAĞAN, okul müdürleri, eğitim sendika temsilcileri, öğretmenler, veliler, okul öğrencileri ve davetliler katıldı.
Fuarda sergilenen projelerin sunumunu; Okul Müdürü İbrahim Salar’ın rehberliğinde proje yürütücüsü Yazgül Ilgın, 80 okul öğrencisi, 25 danışman öğretmen gerçekleştirdi. Sergide sunulan projelerin en önemli özelliği, öğrencilerin pandemi döneminde online olarak katıldıkları Proje Hazırlama dersindeki çalışmalarından oluşmasıydı.
Açılışta konuşan İl Milli Eğitim Müdürü Aziz Gün projelerin hazırlanmasında emeği olanlara teşekkür etti.
Gün konuşmasında “Erzincan Lisesi 4006 Bilim Fuarı özel eğitim öğrencilerimizin de aktif olarak katılım sağladığı güzide bir fuarımız oldu. Özellikle 25 projede görevli 80 üzerinde öğrencinin yer alması ve projelerin öğrencilerin kendi özgün fikirlerinden oluşması çok kıymetli olmuştur. Erzincan Lisesi, üst üste TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları gerçekleştirmektedir. Okulumuz TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarını bir kültür haline getirmiştir. Bu güzel eserleri, çalışmaları ortaya koyan başta öğrencilerimize, danışman öğretmenlerimize ve okul idarecilerimize teşekkür ediyorum. Erzincan Lisesi TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarında 25 proje yer almıştır. Bu projeler, Proje Hazırlama dersine katılan öğrencilerin fikirlerinden oluşmuştur; araştırma, inceleme ve tasarım olmak üzere üç kategoride projeler sergilenmiştir. Yürütücülüğünü İngilizce Öğretmeni Yazgül Ilgın’ın yaptığı Bilim Fuarında 25 proje sergilenmiştir.
Bilim fuarı ve okul sergisinin hazırlanmasında emek veren başta öğrencilerimize, danışman öğretmen ve okul yöneticilerimize teşekkür eder, başarılarının devamını dilerim.” diye konuştu.
Ardından fuar gezilerek öğrenciler tarafından hazırlanan projeler hakkında bilgi alındı. Projeler fuara katılanların büyük ilgisiyle karşılaştı. Burada muhabirimizin sorularını yanıtlayan Proje Yürütücüsü İngilizce Öğretmeni Yazgül Ilgın şu ifadelere yer verdi; “Şu an fuarımızda 25 adet proje bulunmaktadır. Bunların bir kısmı tasarım, bir kısmı araştırma ve bir kısmı da inceleme projeleri. Bu fuarın şöyle bir özelliği var aslında. Geçen yılın pandemi sürecinden sonra öğrencilerin proje derslerinde online olarak gördükleri derslerindeki fikirleri bunlar. Yüzde sekseni yüzde doksanı öğrencilerin kendi fikirlerinden oluşan bir fuar. Çok az danışman öğretmen desteği bulunmakta. Sağlıktan bilime, ilaçtan beslenmeye hatta akıllı ulaşım sistemlerine kadar birçok konuda öğrencilerimizin proje fikirleri bulunmaktadır. 25 proje 50’e yakın öğrenci ve 25 danışman öğretmenimizden oluşmaktadır.”
Her biri kendine özgü ilgi çeken ve farklı tasarım ölçüleriyle farkındalık oluşturan projeler arasında dikkat çeken projelerden biri olan “Fosforlu Güneş Paneli” projesinde Danışman Öğretmen Cemal Turgay İnanç ve proje sahibi Öğrenci Beyza Genç yürüttüğü proje hakkında bilgilendirmede bulundular. Proje sahibi 12. Sınıf Sayısal Bölümü Öğrencisi Beyza Genç güneş enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren fosforik özellikle Güneş Paneli hakkında aydınlatıcı bilgilendirmelerde bulunarak şu ifadelere yer verdi; “Bizim projemiz ‘Fosforlu Güneş Panelleri’ Amacımız fosforlu kimyasal maddeleri güneş panellerinde kullanarak enerji birimlerini arttırmak. Aynı zamanda fosforlu kimyasal maddenin sabah güneş ışığından topladığı enerjiyi yansıtma özelliğinden faydalanarak yine de elektrik enerjisi üretip üretemeyeceğini araştırmak. İlk başlarda bir düzenek kurduk biz. Poz metremiz, ışık çubuklarımız ve aynı zamanda da güneş panelimiz var. Güneş panelimizi volt metreye bağladık. Işık kaynağını yaklaşık 80 cm uzağa yerleştirdik. İlk başta ışıklı ortamda ölçtüğümüz zaman 5,09 volt enerji üretmiş oldu. Yine aynı düzeneğin üzerine fosforik kimyasal madde damlattık. Bu seferde 5, 14 volt olarak bulmuş olduk değerimizi. Demek oluyor ki bu fosforik kimyasal maddeyi damlattığımız zaman enerji verimliliği bir miktar artıyor. Daha sonra aynı işlemlerin hepsini ışıksız ortamda denedik. Güneş panelleri ışıksız ortamda enerji vermedikleri için herhangi bir ışık görülmedi. Ancak fosforlu kimyasal maddeyi damlattığımız zaman gece olsa bile fosforlu ışığı tuttuğu için enerjiyi yansıtmış oldu. Bu da 0,89 volt haline geldi. Bu demek oluyor ki biz fosforik kimyasal maddeleri kullanarak güneş panellerindeki enerji verimliliğini arttırabiliriz.”
Ardından öğrencinin geliştirdiği projenin danışman öğretmeni olan Fizik Öğretmeni Cemal Turgay İnanç yürüttükleri proje hakkında değerlendirmede bulunarak şu ifadelere yer verdi; “Bu projede bizim amaçladığımız güneş enerji panellerini verimliliğini biraz daha arttırabilmekti. Neler yapabiliriz, bunları öğrencimizle düşündük. Daha sonra fosfor maddesini kullanabilir miyiz, bunu araştırdık ve fosforun güneş panellerinde kullanılabileceğini kullandığımız zaman güneş panellerinin verimliliğinin bir miktar daha artabileceğini bu çalışmayla gördük. Belki yaptığımız bu çalışma ilerde büyük üniversitelerin yapacağı çalışmalarda bir öncülük yapabilir ve orada fosforun güneş panellerine entegresi sağlanıp güneş panellerinin verimliliği bir miktar daha arttırılabilir.”
Fuarda ayrıca Görsel Sanatlar bölümü öğrencilerinin resmettikleri birbirinden farklı portre ve resim sanatı eserleri sergilendi.