Ülke genelinde ortalama 5 bin kilometre olan ‘’Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemi’’ kullanımı artıyor. Erzincan-Erzurum E80 ve D100 karayolunda 92 bin metrelik yani 92 kilometrelik hız koridoru yolları güvende tutuyor.
Ülke genelinde ortalama 5 bin kilometre olan ‘’Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemi’’ kullanımı artıyor. Erzincan-Erzurum E80 ve D100 karayolunda 92 bin metrelik yani 92 kilometrelik hız koridoru yolları güvende tutuyor. Aşırı hız nedeni ile yaşanan trafik kazalarını önlemek ve trafik akışını güvenli bir biçimde sağlamak amacı ile ‘’Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemi’’ çalışmaları birçok bölgede tamamlandı. Projenin bütün ülkeye yayarak yürütülmesi aşamasında ise Erzincan, Erzurum, Sivas, Malatya, Tokat, Yozgat, Amasya, Bolu, Çankırı, Kastamonu, Kayseri, Kırşehir illeri olmak üzere toplam 12 ilde, 2 bin 778 kilometre karayolunda ‘’Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemi’’ kuruldu. Uygulanan bölgelere trafik işareti ve uyarı levhaları yerleştirildi. Hız ihlallerine yönelik trafik denetim çalışmaları da başladı. Bu konuda Erzincan-Erzurum E80 ve D100 karayolunda gidiş geliş güzergâhında hız ihlal tespit sistemleri devreye girdi.
Ortalama Hız Tespit Sistemi Nedir?
Ortalama hız tespit sistemi, başta Avrupa ve Avustralya olmak üzere dünya çapında popülerlik kazanan yeni bir akıllı ulaştırma sistemi uygulamasıdır, son yıllarda Türkiye’de de uygulanmaktadır. Sistemin temel görevi, hız kontrolü ve trafik yaptırımı amacıyla motorlu araçların ortalama hızlarını ölçmektir. Bu makalede ortalama hız tespit sistemi ile ilgili uluslararası ölçekte bir literatür taraması yapılmıştır. Sistemin kapsamlı bir özeti sunulmakla birlikte kullanım kapsamı; teknik, işletimsel ve yasal özellikler farklı yetki alanlarıyla bağlantılı hız yönetimi sorunlarına göre açıklanmaktadır. Ayrıca bu teknolojinin etkililiğini ve verimliliğini ölçen çalışmalar “araç hızları, kaza oranları, ekonomik ve pratik uygulanabilirlik, trafik akışı, araç emisyonları, anlık hız kameraları ile etki karşılaştırması ve ceza uygulamaları” kapsamında değerlendirilmiştir. Bulgular, hız sınırlarına yüksek uygunluk oranları, ortalama ve 85 yüzdeli hızlarda düşüş ve araçlar arasındaki hız değişkenliğinde düşüş ve trafik akışını iyileştirmeyi içeren yol emniyeti yararı sağlayan sonuçlar ortaya koymaktadır. Araştırma sonuçlarına göre özellikle ölümcül ve ağır yaralanmalı kaza oranlarında düşüşler bildirilmiştir. Ayrıca, bu uygulamanın yakıt tüketimi ve araç emisyonunu azaltması konusunda yan faydalar sağladığı da ortaya konmuştur. Bir dizi sürücü anketi çalışması, uygulama hakkında yüksek seviyede sürücü kabulünün olduğunu ortaya koymaktadır.